Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι ως σκηνικό για θαυμαστές ιστορίες
Συγγραφέας: Μπουλώτης Χρήστος
Έκδοσης: Μέρος του συλλογικού έργου Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, Δεκέμβριος 2012
Μια Διεπιστημονική προσέγγιση
Σειρά: Δημόσια Αρχαιολογία Νο1
Επιμέλεια έκδοσης: Γαλανίδου Νένα, Ντομάσνες Χέλγκα-Λιβ
Πρόλογος: Γαλανίδου Νένα
Μετάφραση: Σκαρβέλη Γιάννα
Αριθμός σελίδων συλλογικού έργου: 400
ISBN: 9789604710423
Περιγραφή συλλογικού έργου: Στο πρώτο βιβλίο της σειράς “Δημόσια Αρχαιολογία” ανθρωπολόγοι, αρχαιολόγοι, μουσειολόγοι και ψυχολόγοι από διάφορες χώρες και διαφορετικές ακαδημαϊκές παραδόσεις ξεκινούν έναν διεπιστημονικό διάλογο σχετικά με την παρουσίαση του αρχαίου κόσμου στο παιδικό κοινό. Παρουσιάζονται εναλλακτικοί τρόποι αφήγησης και διδασκαλίας του – τρόποι που μπορούν να υπονομεύσουν την ιδιότητά του ως αμετάβλητης και κανονιστικής Ιστορίας, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για αμφισβήτηση, κριτική σκέψη και κριτική στάση ζωής.
Το να μιλήσουμε στα παιδιά για το παρελθόν δεν είναι τόσο ένα τεχνικό ζήτημα. Αφορά κυρίως το ποιο παρελθόν επιλέγουμε να αφηγηθούμε, ποιου το παρελθόν, καθώς και το ιδεολογικό πλαίσιο στο οποίο τοποθετείται και τις αξίες που αυτό εμπεριέχει.
Περιλαμβάνονται τα εξής κείμενα:
Μέρος πρώτο – Τα μονοπάτια της μάθησης: γνωστική και ψυχολογική θεώρηση
– Fivush Robyn: Αυτοβιογραφία, χρόνος και Ιστορία: Η κατασκευή του παρελθόντος από τα παιδιά στο πλαίσιο της οικογενειακής αναπόλησης
– Costall Alan, Frazier N.Brandy:Η αναπαράσταση του παρελθόντος με εικόνες
– Gelman A.Susan, Frazier N.Brandy: Η κατανόηση της έννοιας της αυθεντικότητας από τα παιδιά
– Bauer J.Patricia: Πώς το παρελθόν βιώνεται ως παρόν: Γνωστική και νευρωνική ανάπτυξη
Μέρος δεύτερο – Αφηγήσεις για το παρελθόν με ψηφιακά και έντυπα μέσα
– Silverman Helaine: Τρελά κέφια στο αρχαίο Περού – Μια κριτική ανάλυση της ταινίας της Disney “Ο αυτοκράτορας έχει κέφια”
– Οικονόμου Μαρία: Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν μέσα από ηλεκτρονικά παιχνίδια
– Γαλανίδου Νένα: Η καταγωγή και η εξέλιξη του ανθρώπου στην εικονογράφηση παιδικών βιβλίων
– Binant Pascale: Γράφοντας προϊστορία για παιδιά: Μια σύγκριση του αρχικού και του επιμελημένου κειμένου
– Μπουλώτης Χρήστος: Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι ως σκηνικό για θαυμαστές ιστορίες
Μέρος τρίτο – Αφηγήσεις για το παρελθόν σε μουσεία, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους
– Γκαζή Ανδρομάχη: Εκθέτοντας στα παιδιά το παρελθόν
– Talalay E.Lauren, Gerring Todd: Η ταρίχευση της Μπάρμπι: Μιλώντας στα παιδιά για την ταρίχευση στην αρχαία Αίγυπτο
– Μουσούρη Θεανώ: Συζητήσεις για το παρελθόν: Οικογένειες σε αρχαιολογικά μουσεία
– Dommasnes Liv Helga: Μικροί άνθρωποι με μεγάλη κληρονομιά
Μέρος τέταρτο – Αφηγήσεις για το παρελθόν: Εκπαιδευτική θεώρηση
– Howe Craig: Η αξιοποίηση της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στην κοινωνική ένταξη παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες
– Howe Craig: Τοπία και χειμωνιάτικες ανιστορήσεις: Πώς οι Ινδιάνοι Λακότα μιλούν στα παιδιά για το παρελθόν
– Pinon Anna, Funari Pedro: Μιλώντας στα παιδιά της Βραζιλίας για το παρελθόν
– Sarbu Corina, Gheorghiu Dragos: Η διδασκαλία της Προϊστορίας σε παιδιά της ρουμανικής επαρχίας